چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
معاون فرهنگی کتائب حزب الله عراق

حوزه/ مسئله فلسطین را نمی توان حل کرد مگر با اتحاد اهل سنت و تشیع چرا که با حل این مسئله، وحدت کل مسلمین به دست می‌آید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با آغاز هفته وحدت و ایام ولادت با سعادت پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) اولین وبینار «انسجام اسلامی و آرمان فلسطین» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عدنان الحسینی معاون فرهنگی کتائب حزب الله عراق از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عدنان الحسینی ضمن تبریک هفته وحدت بر پایبندی به کلام خدا و وفادار ماندن به اسلام ناب محمدی (ص) تاکید و بیان کرد: همانطور که می‌دانید سال‌هاست که از طریق برخی برنامه‌ها، سازوکارها و انجمن‌هایی که توسط برخی از علمای اهل سنت و شیعه تأسیس شده‌ است اقدامات خوبی برای متحد شدن همه‌ احزاب اسلامی صورت گرفته است. همانطور که مستحضرید با روی کار آمدن اسرائیل در اوایل قرن بیستم، ضربه‌ای مهلک به امت اسلامی وارد شد. بعد از این تجاوز جوانان آن زمان و برخی از علمای آگاه آن دوران درصدد برآمدند تا مسئله وحدت کلمه بین مسلمین بیش از پیش افزایش یابد. استکبار جهانی بالاخص آمریکا و انگلیس و حامیان آنها برای جدا کردن ملت مسلمان از یکدیگر تلاش‌های بسیاری را انجام دادند که البته با هوشمندی امت اسلامی این توطئه استکبارجهانی خنثی شد.

معاون فرهنگی کتائب حزب الله عراق ادامه داد: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) از جهات مختلفی به این موضوع نگریسته و در یکی از سخنان خود بیان کردند که امت اسلامی باید به اسلام پناه بیاورد چراکه تنها راه نجات امت پناه آوردن به دین اسلام است. همچنین وی به وحدت کلمه در بین امت اسلامی تاکید کرده و فرمودند: تنها راه حل مسئله فلسطین در وحدت بین مسلمانان است.

وی افزود: هدف امام خمینی (ره) بیدار کردن جامعه اسلامی از خوابی بود که غرب و استکبار جهانی آن را برای مسلمانان تدارک دیده بودند. وی معتقد بود که اختلافات بین فرق اسلامی، مخصوصاً بین برادران اهل سنت و تشیع، اختلافات ساده‌ای است و قابل حل است. همچنین وی بیان می‌کرد که باید این اختلافات ساده را برطرف کنیم و به موضوع اصلی که همان تهدید موجودیت ملت مسلمان است توجه بیشتری داشته باشیم. چراکه هنگامی که دشمن بیرونی به سراغ‌مان می‌آید باید تمام مسلمانان این اختلافات و تفاوت‌ها را فراموش کرده و با یکدیگر متحد شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عدنان الحسینی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز همواره بر مسئله فلسطین تاکید نموده و در بیانات خود برای حل این مشکل تاکیداتی را بیان می‌کنند. ایشان بر لزوم وحدت و کنار گذاشتن اختلافات بین اهل سنت و شیعه تاکید نموده و بحث‌های متعددی را ارائه داده‌اند، چراکه پروژه ایشان بسیار بزرگ است و بیان داشته‌اند که یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران و اهداف انقلاب اسلامی ایران، ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

معاون فرهنگی کتائب حزب الله عراق با مطرح کردن این پرسش که آیا یافتن اشتراکات مسلمانان مشکل است؟ بیان کرد: رنگ و بوی همه مذاهب اسلامی شبیه به هم است و یافتن اشتراکات میان مذاهب مختلف اسلامی کار دشواری نیست. همه مسلمانان از اصحاب پیامبر(ص) هستند و این نقطه مشترک همه ماست. این نقطه اشتراک، ما را به ایجاد یک تمدن نوین اسلامی نزدیک کرده است. به همین جهت همه مسلمانان باید با هم متحد شوند چراکه این اتحاد و یک‌رنگی، موجودیت ما را به عنوان یک امت اسلامی در مقابل دیگران حفظ می‌کند.

وی با بیان اینکه شاخصه اصلی وحدت مسلمانان، مسئله فلسطین است افزود: مسئله فلسطین را نمی توان حل کرد مگر با اتحاد جهان اسلام، چرا که با حل این مسئله، وحدت کل مسلمین به دست می‌آید. البته وقتی می‌گوییم وحدت بین سنی‌ها و شیعیان عنوان وسیعی به‌ ذهن می‌رسد که شامل زیدی‌ها، اباضی‌ها، اهل سنت و همه مذاهب اسلامی خواهد بود. زمانی که وحدت مسلمانان به دست آمد مسئله فلسطین نیز قطعاً حل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عدنان الحسینی در پایان افزود: رنسانس بدون وحدت اسلامی وجود نخواهد داشت. مشکل اساسی که بر سر راه رنسانس اسلامی و تمدن اسلامی قرار دارد تمایز و اختلاف بین مسلمانان است. تفرقه بین مسلمانان باعث نفوذ و بقای استعمارگران در ما می‌شود. همان نقل قول انگلیسی‌ها که می‌گویند تفرقه بیانداز و حکومت کن، نقطه آغاز استعمار است. زیرا استکبار جهانی بدون تفرقه، نمی‌تواند به اهداف خود برسد. دشمن ما را از هم جدا می کند تا از شکاف بین ما استفاده کرده و پروژه نفوذ را اجرا کند. امروزه ایجاد رنسانس اسلامی در گرو سه مورد مهم است. اول اتحاد بین مسلمانان، دوم تداوم اتحاد یکپارچه بین محور مقاومت و سوم، تمرکز بر مسئله فلسطین و اشغال آن توسط صهیونیست‌ها. این عناصر دیالکتیکی هستند. وحدت مسلمانان و اتحاد پایدار مقاومت اسلامی و مسئله فلسطین مکمل یکدیگر هستند و باید سازوکارهایی برای فعال کردن این عناصر وجود داشته باشد. مهمترین این سازوکارها مسئله وجود پیامبر اکرم (ص) است. همچنین باید روی آگاهی مسلمانان بسیار کار شود. چراکه آگاه کردن مسلمین و تلاش برای آموزش امت اسلامی می‌تواند باعث ایجاد وحدت و تفاهم میان همه مسلمانان شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha